DEKLARACJA O WZAJEMNYM UZNANIU CHRZTU
Deklaracja Kościołów w Polsce na progu trzeciego tysiąclecia
23 STYCZNIA 2000
Dziękując Trójjedynemu Bogu, Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu, za dwa tysiące lat
Nowego Przymierza i za ponadtysiąc lat chrześcijaństwa na ziemiach polskich,
podpisane niżej Kościoły, w nawiązaniu do wieloletnich prac teologiczno-ekumenicznych
w świecie i w Polsce oraz przyjętych wspólnie dokumentów (zwłaszcza Dokumentu z
Limy, 1982 r.), z radością uznaja i potwierdzają swoją posługę przez chrzest i
oświadczają:
1. Jezus Chrystus, nasz Zbawiciel, sam ustanowił sakrament chrztu i polecił go udzielać
(Mt 28,19; Mk 16,16). Chrzest jest wyjściem z niewoli (1Kor 10,1-2), wciela w Chrystusa
ukrzyżowanego i zmartwychwstałego, wprowadza w Nowe Przymierze, jest znakiem
nowego życia w Chrystusie, obmyciem z grzechu (1Kor 6,11), oświeceniem przez
Chrystusa (Ef 5,14), nowymi narodzinami (J 3,5), przyobleczeniem się w Chrystusa (Ga
3,21), odnowieniem przez Ducha (Tt 3,5), zwróconą do Boga prośbą o dobre sumienie
(1p. 3,21) i wyzwoleniem, które prowadzi do jedności w Jezusie Chrystusie, gdzie zostają
przezwyciężone podziały ze względu na stan społeczny, rasę czy płeć (Ga 3,27-28; 1Kor
12,13).
2. Chrzest jest z wody i Ducha Świętego; udziela się go w imię Ojca i Syna, i Ducha
Świętego. Chrzest jednoczy ochrzczonego z Chrystusem, chrześcijan między sobą.
Wprowadza do Kościoła i stanowi początek życia w Chrystusie, którego celem jest "uwielbianie chwały" (Ef 1,14).
3. Ochrzczeni żyjący w jednym miejscu i czasie wspólnie ponoszą odpowiedzialność za
świadectwo składane Chrystusowi i Ewangelii: Ochrzczeni żyją dla Chrystusa, dla Jego
Kościoła i dla świata, który On miłuje, oczekując w nadziei na objawienie się nowego
stworzenia Bożego oraz na czas, gdy Bóg będzie wszystkim we wszystkich (Rz 8,18-24;
1Kor 15,22-28.49-57) (Dokument z Limy, nr 9). Chrzest w Chrystusie jest wezwaniem dla
Kościołów, aby przezwyciężyły swoje podziały i w widzialny sposób zamanifestowały swoją wspólnotę.
Kościół Ewangelicko-Augsburski,
Kościół Ewangelicko-Metodystyczny,
Kościół Ewangelicko-Reformowany,
Kościół Polskokatolicki,
Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny,